Gaat Onepage Design ook uw conversie vergroten?

Cesar ZijpDesign

Onepage webdesign is meer dan een hype. Dit type design is niet alleen hip maar wordt onderbouwd door sterke marketing tools. Alle informatie op 1 pagina, onder elkaar en vaak weergegeven in balken of blokken. Je ziet het steeds meer op kleine webpagina’s en losse pagina’s die een dienst of product promoten (en natuurlijk mijn eigen homepagina). Een boost voor conversie en een moderne image in één. Geen wonder dat onepage design zo in opmars is. Nu ook grote bedrijven zoals Google en Apple dit gebruiken, is het helemaal officieel mainstream. Kleine bedrijven beginnen te volgen, en daar kan ik ook u mee helpen. In deze blogpost zal ik uitleggen hoe een onepage website uw controle over uw gebruikers vergroot en de conversie van uw website verhoogt.

Hoewel ik voor korte of simpele pagina’s een groot voorstander ben van onepage design, is het niet de perfecte keuze voor iedere webpagina. Ik ben van mening dat de voordelen een stuk groter zijn dan de nadelen, maar ik zal beide kanten bespreken.

De voordelen

Het eerder genoemde voordeel van een hip uiterlijk is een groot pluspunt, maar is niet uniek voor dit type design. Opkomende trends komen vaker vernieuwend over, bij deze trend is dit niet anders. Wat echter veel interessanter is, is dat dit type design veel ruimte overlaat voor combinaties met andere vormen van modern design. Hierdoor haakt onepage design dus in op trends zoals het gebruik van meer media, het gebruik van afbeeldingen die de volledige breedte pakken, minimalistische illustraties en scroll effecten zoals parallax scrolling. Deze onderwerpen zullen op een ander moment worden besproken, maar hier komen ze allemaal voor (ik gebruik alleen geen volledige breedte in mijn blogposts) :

Overtuigende teksten gaan hand in hand met modern design. Daarom werkt Jacob Adriani samen met Cesar Zijp. Met CZijp Design komen uw teksten het beste tot hun recht. Ook op mobiel. Daarnaast worden uw teksten door professionele illustraties ondersteund.

 

vieriphones 

 

Enthousiast?
Wil je dit type design ook op je site, neem dan nu contact op! 

Een ander voordeel komt niet zozeer voort uit design, maar komt veel meer uit een marketing perspectief. Door alles op 1 pagina onder elkaar te zetten krijg je een veel grotere controle over de manier waarop je content wordt bekeken. Vergelijkbaar met een vast pad door een IKEA vestiging, kan je goed bepalen in welke volgorde en in welke dosis je verkoopargumenten en andere punten aan je bezoeker presenteert. Je kan dus heel goed in hapklare brokken je product en bedrijf presenteren, en de bezoeker sturen naar bijvoorbeeld een offerte aanvraag. Je site is hierdoor dus geen stapel pagina’s, maar een gecontroleerde en stuurbare ervaring. Deze gecontroleerde weg, die minder obstakels en afleidingen bevat, leidt tot een hogere conversie.

Nadelen

Je hebt eigenlijk alleen last van nadelen van onepage design als je zo’n type site behandeld als een ouderwetse website. Zo wordt wel eens als nadeel genoemd dat veel gebruik van afbeeldingen kan leiden tot een zwaardere website. Dit is dan ook de reden waarom ik alle afbeeldingen op mijn website comprimeer, waardoor dit kleine probleem grotendeels wegvalt. Verder kijken al mijn sites naar het type scherm dat je gebruikt, en selecteren voor iedere afbeelding precies de grootte die optimaal is voor jouw beeldscherm, hierdoor wordt alleen nuttige data geladen.
Deze nadelen ontstaan dus alleen als er onvakkundig wordt omgegaan met dit type design.

Tussen vorm?

Een tussenvorm tussen een onepage site en een conventionele site is wat ik tegenwoordig het meeste aanraad bij mijn klanten met iets grotere websites. Dit type design wordt ook het meeste gebruikt door grote bedrijven. Dit design houdt in dat een aantal (kleinere) onepage pagina’s samen een website vormen, waardoor je een tussenvorm krijgt en niet alles onder 1 pagina hoeft te vallen. Apple doet dit bijvoorbeeld heel goed. De website bestaat uit vele losse pagina’s, maar pagina’s waarop de marketing tools en sturing goed van pas komen, zijn als onepage pagina ingedeeld, zoals de productpagina’s over de iPhone, iPad, iOS en Mac. 

Enthousiast?
Wil je dit type design ook op je site, neem dan nu contact op! Meer informatie over CZijp Design vindt u op Home, aanvullende informatie over mijn websites vindt u op Websites.

 

 

Bronnen: Business2Community Design Modo Whittington Consulting